Vanliga frågor

Vad gör jag om sopkärlet gått sönder?

Kontakta kundtjänst så reparerar eller byter vi kärlet. Normalt slitage kostar inget att få lagat, kärlen blir slitna och sköra med åren. Vid skador som orsakats av kunden eller annan, t ex uppeldat eller påkört kärl, debiteras däremot kunden kostnaden för ett nytt kärl. Likaså om kärlet försvinner.

Hämtas soporna även på röda dagar?

Ja, på de flesta helgdagarna hämtas avfallet som vanligt trots att det är röda dagar. Midsommar samt jul- och nyårsveckorna brukar det bli ändrade hämtningsdagar,  men de övriga helgdagarna brukas köras som vanligt. Läs under Hämtning vid helgdagar hur årets avfallshämtningen kommer att ske under året och hur det berör dig.

Vad gör jag om soporna inte blivit tömda?

Kärlet måste vara utställt till gatan/vägen senast kl 6.00 på tömningsdagen. Har det trots detta inte blivit tömt och du har kontrollerat att det inte är ändrade hämtningsdagar på grund av helgdagar, så kontaktar du Ökrabs kundtjänst och meddelar överhoppet. Du når kundtjänst på 0414-285 70 eller  kundservice@okrab.se. Du kan även fylla i formuläret här.

Vad gör jag med gamla mediciner och termometrar?

Gamla mediciner ska lämnas tillbaka till ditt apotek. De får aldrig kastas i sopkärlet eller hällas ut i avloppet! Termometrar kan lämnas till Sysavs återvinningscentraler i Måsalycke, Simrishamn eller Tomelilla. Mera information finns även på www.sysav.se

Hur gör jag när matavfallspåsarna börjar ta slut?

Gör oss i god tid uppmärksam på att du behöver nya påsar genom att klämma fast en tom matavfallspåse i locket på matavfallskärlet. Chauffören kommer då att lämna en ny årsförbrukning av påsar vid någon av de närmaste tömningarna. Bor du i lägenhet kontaktar du istället din hyresvärd eller vaktmästare.

Vad är det för skillnad på återvinningsstation, miljöstation och återvinningscentral?

Återvinningsstation - station med behållare för hushållens tidningar och förpackningar av papper, plast, metall och glas. Stationerna drivs av Förpacknings- och tidningsinsamlingen, FTI.

Miljöstation - liten bod som finns på Sysavs återvinningscentraler för mottagning av hushållens farliga avfall.

Återvinningscentral - Sysavs bemannade centraler för mottagning av grovsopor för återvinning. Finns även möjlighet att lämna farligt avfall och samma material som på en återvinningsstation här.

Jag har synpunkter på återvinningsstationerna. Var vänder jag mig?

Det är Förpacknings- och Tidningsinsamlingen som ansvarar för återvinningsstationerna och det är till dem du ska vända dig med frågor eller synpunkter på återvinningsstationerna, sortering och återvinning av tidningar och förpackningar. Läs mer på FTI:s hemsida, eller ring 0200-88 03 11.

Måste jag diska ur förpackningarna innan jag lämnar dem till återvinning?

Det får inte finnas matrester kvar i förpackningarna, men det brukar oftast räcka att man sköljer ur dem med kallt vatten och sen låter dem torka. Man kan ju också använda diskvattnet att skölja med.

En plastpåse med aluminiumskikt på insidan, exempelvis en chipspåse, är det en plast- eller metallförpackning?

Chipspåsar sorteras som plastförpackningar. Ibland kan det vara svårt att veta, men här är ett tips från Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI: Knyckla ihop förpackningen. Behåller den formen sorteras den som en metallförpackning och vecklar den ut sig igen sorteras den som en plastförpackning.

Var lägger man kuvert?

Kuvert ska sorteras som restavfall och alltså läggas i det gröna sopkärlet. De räknas inte som en förpackning och ingår inte i producentansvaret. Dessutom ställer kuvertens klister och fönster till problem i återvinningsprocessen.

Kan alla få veckohämtning?

Nej, det är endast flerfamiljsbostäder och verksamheter som kan ha veckohämtning året runt. För övriga finns möjlighet att teckna ett tilläggsabonnemang för veckotömning under perioden vecka 25-34.

Kan jag som permanentboende få fritidshämtning?

Nej, det är endast fritidsboende, dvs man får inte vara skriven på fastigheten, som kan få fritidshämtning. Permanentboende måste ha 14-dagarshämtning.

Vad gör jag om jag får extra mycket sopor och sopkärlet inte räcker till?

Är det bara tillfälligt är det kanske enklast ställa ut extrasäckar och få dem hämtade vid den ordinarie sophämtningen. Beställning måste alltid göras i förväg till Ökrab. För aktuellt pris se Renhållningstaxa under Övriga tjänster och avgifter.